Site Rengi

DOLAR
EURO
ALTIN
BIST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Eskişehir °C
Eskişehir
°C
°C
°C
°C
°C

Gastronomi Derneği Başkanı Arnik,Yüksek katı atık bedellerini TBMM’ye taşıdı

Gastronomi Derneği Başkanı Arnik,Yüksek katı atık bedellerini TBMM’ye taşıdı
16.06.2025
A+
A-

Eskişehir Gastronomi Derneği Başkanı Murat Arnik, Belediyelerin Yiyecek İçecek işletmelerinden talep ettiği yüksek katı atık tebligat bedellerini Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) gündemine taşıdı.

Eskişehir Gastronomi Derneği Başkanı Murat Arnik, Atıksu, Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik 2010 yılında resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdiğini ancak Temizlik ve katı atık hizmeti belediyelerin asli görevi olduğunu belirterek 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun Mükerrer 44’üncü maddesi hükmü gereğince alınan çevre temizlik vergisi toplam sistem maliyetinden çıkartılmalıdır. Ayrıca katı atık idareleri hizmetten yararlanan ve/veya yararlanacak her abone ile karşılıklı sözleşme yapmakla yükümlüdürler ibaresi varken bu ödeme tebligatlarının yasanın hangi boşlugu ile yapıldığı Ayrıca işletmelerin katı atığı olup olmamasına bakılmaksızın tüm işetmelerden aynı veya birbirinden daha yüksek ücret alınması ise bir başka sorunu birlikte getirecektir. Dedi

Eskişehir deki Esnafın “Yüksek Katı Atık BEDELLERİNİN Adaletsizliği TBMM Gündeminde “Esnafın Feryadı Mecliste Yankılandı!”

Eskişehir Gastronomi Derneği Başkanı Murat Arnik, katı atık ücretlerinin yasallık, ödeme gücü ve adalet ilkelerine ters olduğunu belirterek, “Belediyelerin katı atık bedelleri yiyecek içecek işletmelerindeki esnafımızı isyan ettirdi” dedi ve konuyu Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Ekonomi İşleri Başkanı Sn. Nihat Zeybekci, AK Parti Ekonomi İşleri Başkan Yardımcısı ve eski Ticaret Bakanı Cenap Aşçı, Esnaf, Sanatkârlar ve Kooperatifçilik Genel Müdürü Sayın Taha Enes Şener, CHP Genel Başkanvekili ve Denizli Milletvekili Sn. Gülizar Biçer Karaca, MHP Grup Başkanvekili ve Manisa Milletvekili Sn. Erkan Akçay ve DEVA Partisi Genel Başkanı, Eski Ekonomi Bakanı Sn. Ali Babacan ile Ankara’da yaptığı görüşmeler ile gündeme taşıdı.

3 milyon yakın Esnaf ve sanatkar teşkilatı her yerde sahipsiz olduğu için 2010 yılında Katı atık vergisi Kanunu çıkaran siyasi irade 2025 yılında bu kadar önemli bir konuyu mecliste çözmelidir.

Esnaf teşkilatı her yerde olgu gibi yerelde de sahipsiz olduğu için, ihtisas odalarının başındaki yetkililerin sessiz kaldığını katı atık vergisi kanununu çıkaran siyasi iradenin ve mecliste grubu bulunan siyasi partilerin acilen bu konuyu Meclis’te çözmelidir” diyen Arnik, esnaf ve sanatkârların ülkemizin ekonomik ve toplumsal hayatında vazgeçilmez bir öneme sahip olduğunu vurguladı.

Murat Arnik: Adaletli, ölçülebilir ve sürdürülebilir bir sistem kurulmalı Esnaf ve sanatkârların, aileleri ve çalışanlarıyla birlikte değerlendirildiğinde, ülke nüfusunun beşte birini oluşturduğuna dikkat çekti. Arnik, esnaf ve sanatkarın sahipsiz olduğunu bu kadar önemli bir konu gündemdeyken esnaf çare ararken kafasını kuma gömenleri kınayarak bu esnaf size bunun hesabını illaki soracaktır.dedi

Esnafın sırtına binen bu yük, vicdanları yaralıyor! Esnafın her geçen gün artan yüklerle karşılaştığını belirten Arnik, “Elektrik, doğalgaz, kira,vergi,stopaj, yüksek komisyon bedelleri, şimdi de ‘katı atık bedeli’ adı altında tahsil edilen vergiler esnafı nefessiz bırakıyor. Belediyeler hizmet üretmek için kaynak arayışında olabilir, fakat bunu yüksek astronomik rakamlarla sadece esnafın üzerinden yapmak vicdana da akla da sığmaz,” dedi.

Katı atık vergisinin yasal dayanağının olması, vicdani dayanağı olduğu anlamına gelmez Çifte Vergilendirme hukuka aykırıdır.

Esgastroder başkanı arnik; tüm siyasi parti başkan vekillerine yapmış olduğu ziyarette konuyu siyasi partilerin temsilcilerine çözüm öneri ile sunduğunu Tarifelerinin Atıksu, Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik 2010 yılında resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdiğini uzun yıllardır farklı sebep ve durumlarla 2026 yılına kadar ertendigini konunun 3 milyon esnafı direk ilgilendirdiğini belirterek Mevzuatın Gözden Geçirilmesini ve Çifte Vergilendirmenin hukuka aykırı olduğunu Atık Miktarına Dayalı ve Adil Tarife Sistemi Kurulması gerektiğini Sağlıklı Veri Toplama Sistemlerinin Kurulmasını Karşılanabilirlik ve Ekonomik Durumların Dikkate Alınması ,vb çözüm önerilerimizi içeren dosyalar siyasi temsilcilere ve yetkililere bizzat sunularak Katı atık vergisi Kanunu çıkaran siyasi irade bu konuyu çözmelidir. dedi

‘’Hesap sorma öde vergisi eşittir = Katı atık bedeli freni kopmuş ek bir vergi yüküdür” Bu işin yasal boşluğu ile sadece ödeme tebligatı yollamak sadece günü kurtarmak olur.

Sayıştay, belediyelere Atıksu, Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik kapsamında”Bu geliri niye tahsil etmiyorsunuz?” diye rapor yazınca, belediyeler harekete geçmiş. Gelir kaybı gerekçesiyle esnafa yönelmişler. Doğru, belediyelerin çöp toplama gibi ciddi bir hizmet yükü var bu işin araç-gereç, personel, bakım gibi maliyetleri var. Ancak bu yükü sadece esnafa yıkmak çözüm değil. Üstelik bir taraftan çevre temizlik vergisi zaten ödeniyorken, işyerlerinde suyu iki kat fazla öderken aynı konuya dair ikinci, hatta üçüncü isim ile bir tahsilatın gündeme getirilmesi adaletsizliktir.

Eskişehir Gastrononomi Derneği başkanı murat arnik Özellikle esnaf ve sanatkârlarımızın, atık miktarları ve ekonomik kapasiteleri göz önüne alındığında adil olmayan bir yükle karşılaştıkları, sonucunda da “fahiş ek bir vergi yükü” tespiti yapıldığı görülmektedir.

Mevzuatın ivedilikle Gözden Geçirilmesi ve Çifte Vergilendirmenin Giderilmesi ,Atık Miktarına Dayalı ve Adil Tarife Sistemi Kurulması, Sağlıklı Veri Toplama Sistemlerinin Kurulması, Karşılanabilirlik ve Ekonomik Durumların Dikkate Alınması, Şeffaflığın Artırılması ve Paydaş Katılımı: Atık Azaltma ve Geri Dönüşümün Teşvik Edilmesi, Yapılan açıklamaların ışığı altında, konu ile ilgili geçiş sürecinin de dikkate alınarak, belediyelerimizce esnaf ve sanatkâr üyelerimizin yaşadığı ekonomik sıkıntılarda göz önüne alınarak, ilimiz esnaf-sanatkâr işyerlerinin yaşadığı bu soruna çare bulunmalıdır.

Eskişehir Gastronomi Derneği Başkanı Murat Arnik, Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğünce yayımlanan Evsel Katı Atık Tarifelerinin Belirlenmesine Yönelik Kılavuzda aynen “Tam maliyet belirlenmesinde mükerrer hesaplama olmaması için; 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun Mükerrer 44’üncü maddesi hükmü gereğince alınan çevre temizlik vergisi toplam sistem maliyetinden çıkartılmalıdır. Verilen aynı hizmet için birden fazla bedel alınamaz” şeklinde belirtilmektedir.

MADEM BU ÇEVRE TEMİZLİK VERGİSİ DEGİL KANUN AÇIK KATI ATIK BEDELİ İÇİN ÖDEME İSTEDİGİNİZ HERKESTEN SÖZLEŞME YAPMANIZ ÇTV MAHSUP ETMENİZ GEREKİYOR DİYOR.

Yani çifte vergilendirmenin önlenmesi açısından belediye meclisleri tarafından katı atık bertaraf ücreti belirlenirken, katı atık bertarafı için yapılan toplam harcamalardan ödenen çevre temizlik vergisinin mahsup edileceği öngörülmüştür.

Atıksu altyapı yönetimleri ve/veya evsel katı atık idareleri hizmetten yararlanan ve/veya yararlanacak her abone karşılıklı sözleşme yapmakla yükümlüdürler.” düzenlemesine yer verilmiştir. hizmeti alan gerçek ve tüzel kişilerin aldıkları bu hizmete karşılık olarak abone olması gerektiği ve her abonenin de katı atık hizmetlerinin görülmesine ilişkin karşılıklı sözleşme yapma yükümlülüğünün bulunduğu ortaya konmuştur. Bununla birlikte katı atık bertaraf ücretinin belediye meclisleri tarafından belirlenmesinin verginin yasallığı ilkesi açısından da değerlendirilmesinde fayda vardır. Verginin yasallığı ilkesi bizzat Anayasamızda düzenlenmiş olup “Vergi ödevi” başlıklı Anayasa m.73’e göre; “Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülükler kanunla koyulur, değiştirilir veya kaldırılır.” İlgili madde kapsamında değerlendirildiğinde katı atık bertaraf ücretinin vergi benzeri mali yükümlülük sınıfında olduğu bariz olup verginin yasallığı ilkesi gereğince kanunla getirilmesi gerekmektedir, ancak ilgili ücreti belirleme yetkisi belediye meclislerine verilmiş olup işbu husus

Anayasa ile bizzat güvence altına alınan verginin yasallığı ilkesine aykırılık teşkil etmektedir.

Eskişehir Gastrononomi Dernegi başkanı murat arnik Bu noktada ayrıca belirtmek gerekir ki Anayasa Mahkemesi tarafından daha önceden 2464 sayılı Kanunun (BGK) 96. madde (b) bendinin belediye meclislerine tanıdığı tarifeleri belirleme yetkisi iptal edilmiştir. İptal edilen maddeye bir benzeri olarak, katı atık ve atık su tarifelerinin belediye meclislerince belirleneceği hükmünün var olması sebebiyle de belediye meclislerinin ücret belirleme yetkisi tartışma konusudur. Bu kapsamda Vergi benzeri mali yükümlülüklerin yasa ile konulup, değiştirilip veya kaldırılacağına yönelik anayasal güvencenin ilan ve reklam vergisindeki iptal nedenini oluşturduğu gibi, katı atık bertaraf ücretinin belediye meclislerince belirlenmesinde de iptal nedeni teşkil edebileceğinin kabulü gerekmektedir.

Anayasa Mahkemesi’nin daha önce belediyelere tanınan tarife belirleme yetkisini iptal ettiğini hatırlatan Arnik, aynı iptal gerekçelerinin katı atık ve atık su tarifeleri için de geçerli olduğunu vurguladı.

Esgastroder başkanı murat arnik Mevcut uygulamaların hukuki temellere aykırı olduğu ve büyük bir kesimi mağdur ettiği yönündeki tespitlerini paylaşan Murat Arnik, yetkililere çağrısını yineledi: “Esnaf ve sanatkâr işyerlerinin yaşadığı bu soruna çare bulunmalıdır.”

 

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.