Gündem

Üretici ve Taşıyıcıya Cefası Kalıyor

Eskişehir'in, çİö Anadolu'nun Akdeniz'i' diye anılan Sarıcakaya ilöesindeki seralarda yeşillik Üretimi yapan öiftöiler de, ÜrÜnleri ilöe halinden bÜyÜk şehirlere taşıyan nakliyeciler de yeterli kazanö sağlayamamaktan şikçyetöi. Roka Üretimi yapan Sedat Uyaroğlu, kazancının yÜzde 40'ının masraflara gittiğini belirtirken Sarıcakaya'dan bÜyÜk şehirlere sevkiyat yapan Ali Kçhya ise 3 yıldır kazanöların hep aynı kaldığını sÖyledi ve çNakliye kazancımızın yarısını petrole ÖdÜyoruzç dedi.ü
Antalya'da yaşanan olumsuz hava şartlarından dolayı seraların zarar gÖrmesiyle birlikte Ülke genelinde sebze fiyatları fahiş oranlarda yÜkselişe geöti. Ilıman iklimi sayesinde kış ayları boyunca seralarda roka, maydanoz, yeşil soğan, dereotu gibi yeşillik Üretimi yapılan Sarıcakaya'daki öiftöiler de, bu ÜrÜnleri taşıyan nakliyeciler de yeterli para kazanamadıklarını, yÜksek maliyetlerin kazanölarının bÜyÜk bÖlÜmÜnÜ alıp gÖtÜrdÜğÜnÜ anlattılar.ü
TÜrkiye'nin yeşillik sebze ihtiyacının Önemli bir kısmını karşılayan Sarıcakaya ilöesinden öiftöilik yapan Sedat Uyaroğlu, masraflarının ağır olduğunu belirtti. Uyaroğlu, çEkimi, suyu, işöiliği masrafımız öok. GÜbre pahalı, taşımacılığı, komisyonu var, kendine gÖre bir masrafı var. Satışta kçrımız desek yevmiyemizi anca alırız biz bu işten. Masraflar ağır olduğu iöin para kazanılmaz. iftöi nakliye parasını kendi cebinden veriyor. Halde masrafımız öok. Halin komisyonudur, stopajıdır, nakliyesidir kazanılan paranın yÜzde 35-40'ı giderç dedi.ü
iftöilerin Ürettiği malları tÜketiciye ulaştırmak iöin bÜyÜk şehirlerdeki hallere taşıyan ve aynı zamanda pazarlar da satan Ali Kçhya ise, rokaya 10 kuruş kçr payı koyarak 1 liraya sattıklarını ifade etti. Kçhya, ç iftöiden aldığımız 50-60 kuruş. Piyasaya gÖre değişiyor, hava öok soğuk giderse piyasa daha yÜksek oluyor. Mesela 50 kuruşa aldıysak bizim nakliye, kasalama, işöilik, yÜkleme bedelimiz 40 kuruş olsa 90 kuruş eder. 10 kuruş da biz kazanıyoruzç dedi.

çNakliye kazancımızın yarısını petrole ÖdÜyoruzçü
'rÜnleri Sarıcakaya halinden Ankara ve İstanbul gibi bÜyÜk şehirlerin hallerine taşıyan Ali Kçhya, kazandıkları paranın 3 sene Önceyle şuanda aynı olduğunu, fiyatların masraflardan dolayı yÜksek olduğunun altını öizerek şunları sÖyledi;ü
çBoş sepetin tanesi 1 liradır ve tek seferlik kullanılıyor. Lastik, kçğıt, ambalajlama masrafı, işöilik bunlar ve nakliye ortalama 1 demet roka iöin 40 kuruşa denk geliyor. Pazarlarla satmak iöin rokayı 50 kuruşa alsak zaten masraflarla birlikte 90 kuruşa denk geliyor. 10 kuruşta biz almazsak zaten bu işi devam ettiremeyiz. Asgari Ücret bin 600 liraydı 2 bin 20 liraya öıktı. Biz de burada 10 kişi öalıştırıyoruz. Aynı şekilde zam yaptığımız zaman bunlar bize ek maliyet. Mesela mazot biz nakliye işine başladığımızda 3 buöuk liraydı şuanda 6 lira 10 kuruş. Zaten biz kazancımızın yarısını petrole ÖdÜyoruz. Buradan 1 ya da 2 tır İstanbul'a gÖnderiyoruz. ŞofÖr 3 sene Önce 2 buöuğa öalışıyorsa şuan bir şofÖre 4 bin lira veriyoruz. Bizim kazandığımız para her zaman aydı. 3 sene Öncede aynıydı şuanda aynı. Biz sadece Üzerine masrafları koyuyoruz.çü