TÜKDES:“Yüksek hızlı mağduriyetler…”
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın (TCDD), hızlı trenlerde yolculuk yapan tüketicileri mağdur eden uygulamaları hakkında açıklama yapan Tüketiciyi Destekleme Derneği (TÜKDES) Genel Başkan Yardımcısı Dr. Gültekin GÜLLÜ, “TCDD, hızlı tren projeleri ile çağ atlarken, yolculara getirdiği kısıtlamalarla geriye gitmekte ve tüketicileri mağdur etmektedir” dedi. Genel Başkan Yardımcısı Dr. Gültekin GÜLLÜ şu açıklamayı yaptı.
TCDD bilet satış kuralları değişikliği ile sistem; tüketicinin cebinden alıp, TCDD Taşımacılık A.Ş.’nin kasasına para pompalayan bir emme basma tulumbaya dönmüştür. En son geçen hafta yapılan, hızlı tren bilet satış kural değişiklikleri şunlardır: 1-Gişe işlemlerinde; mevcut durumdaki iade işlem süresi son 5 dakikadan 60 dakikaya ve mevcut durumdaki bilet değişiklik ve bilet açığa alma süreleri 15 dakikadan 75 dakikaya çıkarılmıştır.
2-Diğer satış kanalı İşlemlerinde; mevcut durumdaki iade işlem süresi son 30 dakikadan 75 dakikaya ve mevcut durumdaki bilet değişiklik ve bilet açığa alma süreleri 30 dakikadan 75 dakikaya çıkarılmıştır. 3-İade işlemlerinde; mevcut durumda sefer gününden önce uygulanan iade kesintisi oranı %10’dan %15’e; sefer gününde uygulanan iade kesinti oranı %20’den %35’e çıkarılmıştır.
4-Açık bilet kuponu geçerlilik süresi 180 günden 90 güne düşürülmüştür. Daha önceden mobil uygulama ile
yapılan bilet değişikliklerinde herhangi bir ücret alınmazken, yeni düzenleme ile hareket gününde veya
hareket günü öncesinde yapılacak her bilet değişiklik işlemlerinde %10 oranında ekstra ücret alınmaktadır.
5-Ankara-İstanbul arası hızlı tren bilet fiyatlarında 2022 yılında toplamda %100’ün üzerinde zam yapılırken, 2023 yılının ilk dokuz ayında yapılan toplam zamda yine %100’ün üzerinde olmuştur Tüketici mecburiyeti var, tüketici hakkı yok! Bütün bu kurallar ve uygulamalar sürekli tüketicilerin aleyhine işlemektedir. Yapılan değişiklikler
hizmet alıcıları maddi yönden mağdur etmekte, tüketicilerin esnek hareket etme serbestliğini çok fazla
kısıtlamakta ve seyahat özgürlüklerini zorlaştırmaktadır. Tekelim istediğimi yaparım. Maalesef, demiryolu
taşımacılığında tekel olan TCDD tüketici mecburiyetini tüketici aleyhine kullanmaktadır.
Hukuka, ekonomiye ve hükümet programına aykırı uygulamaları durdurun!
Bu kapsamda önerilerimiz şunlardır:
1-Daha önceki yıllarda ölçü olarak uygulanan bilet değiştirme, açığa alma ve iade işlemleri sürelerinin
önceki haliyle uygulanması hem tüketiciler hem de TCDD için çok daha doğru ve uygundur.
2-Tüketicilerin, TCDD Taşımacılık Mobil Uygulama üzerinden yaptığı bilet değişikliği işlemlerinde %10
ekstra ücret alınması yanlış olup, mobil uygulamadan yapılan bu işlemlerden ekstra ücret alınmamalıdır.
3-Gidiş-geliş bileti alan yolculara uygulanan indirim ücretleri, önceden olduğu gibi tekrar uygulanmalıdır.
4-Öğrencilere, gençlere ve atmış yaş üzerine uygulanan bilet indirim ücreti %20’den, %15’düşürülmüş olup,
bu konuda önceden olduğu gibi öğrencilere, gençlere ve atmış yaş üzerine daha fazla indirim
uygulanmalıdır.
5-Hızlı tren bilet ücretlerine yapılan zamlar, hükümetin belirlediği yıllık enflasyon oranını geçmemelidir.
Tüketiciler velinimettir. Ölçülü olmak erdemdir. TCDD’nin tek taraflı uygulamaları; TCDD Yönetim
Kurulu, Rekabet Kurumu ve idari karar alıcılar tarafından incelenmeli ve tüketici mağduriyetleri
önlenmelidir.
TÜKETİCİYİ DESTEKLEME DERNEĞİ l GENEL MERKEZ| İstiklal Mah. Ertuğrul Bey Sokak No: 5 Özer İşhanı
Kat:1/125 Odunpazarı-Eskişehir Tel: 0 222 221 21 82| WWW.TUKDES.ORG| e-mail: [email protected]